dimecres, 24 de setembre del 2014

Oh! Cebreiro

Finalmente tuvimos que alterar nuestros planes iniciales de realizar el epílogo entre Santiago y Fisterra en tres días, y lo hemos sustituido por recorrer los 29 kilómetros que separan Muxía de Fisterra. Después de la celebración de la llegada a Santiago, al día diguiente, aún perjudicados, tuvimos que pasar otra vez por el centro de la ciudad para que los amigos catalanes sellaran la credencial. Los vascos, más irreverentes, hemos recorrido el Camino sin matasellos alguno. Se conforman con las fotos y los recuerdos. A mediodía hemos llegado a Muxía, justo para comer. Qué casualidad! Tras debatir si íbamos a la siesta o a andar, dos integrantes del grupo han optado por la primera opción y los otros tres han arrancado hacia Fisterra con la intención de hacer unos 10 km. y rematar la faena al día siguiente. Sabia decisión. El paseo previo por Muxía ha sido una maravilla. Tras visitar el faro y comprobar la bravura del mar, nos hemos adentrado nuevamente en el Camino, con la mala fortuna de perdernos. Tras recorrer varios kilómetros monte a través hemos retomado la senda a una marcha casi militar, de modo que hemos completado 16 kilómetros en un tiempo récord, lamentando un poco haberlos alejado del espíritu sosegado del Camino. Los paisajes recorridos han sido espectaculares y el número de peregrinos, casi simbólico, lo que nos ha permitido alcanzar medias kilométricas supersónicas y, sobre todo, ha contrastado con la masificación, a veces agobiante, vivida en algunos de los tramos del Camino más próximos a Santiago.

Manu

Oh! cebreiro

Lortu dugu! Misión cumplida! Por fin, el martes llegamos a la Plaz del Obradoiro, en Santiago de Compostela. Una vez más se cumplió la máxima de que la meta no es Santiago sino el propio Camino. Quizás por haber visualizado el momento antes de que ocurriera o por el vértigo del final, la llegada fue emocionante, pero no desbordante. Abrazos y alegría despuès de cinco años de Camino, pero nada que ver con las riadas de lágrimas que soltaban algunos peregrinos. La celebración posterior tampoco es que fuera demasiado imaginativa, pero nos salió genial. Algo de marisco y más vaca, regado con albariño, todo muy gallego para seguir la tradición. El escenario, el mercado de Abastos, donde en un restaurante al efecto te preparan las compras. El resultado fue fantástico. Risas hasta salir con dolor de tripas. Por la tarde nos acercamos a la catedral y pudimos ver el botafumeiro en marcha. Muy curioso. Tras la pertinente ducha, pospuesta en exceso por falta de tiempo, llegó el tapeo y la juerga, a la que circunstancialmente se sumaron las amigas canarias, catalana, y madrileña con las que nos cruzamos el día antes en Pedrouzo y que también celebraban alcanzar Santiago. Seguimos con las risas del mediodía hasta avanzada la madrugada. Digno de repetirse..

Manu

dimarts, 23 de setembre del 2014

Oh! Cebreiro

Esto se acaba y nos entra el vértigo. Estamos contentos por llegar mañana a Santiago pero temerosos al vacío que nos quede después. Pero de eso ya hablaremos mañana o pasado. Antes queda la celebración y los planes para la próxima edición. La etapa de hoy, de Arzúa a Pedrouzo ha ido de menos a más. Hoy hemos recuperado el espíritu del Camino por alguna de la gente con la que nos hemos cruzado. Los detalles los contará Eduard en otra sección de este Blog. La mañana ha comenzado fría, con dos caminantes arrastrando los pies. El desayuno en el kilómetro seis nos ha animado. Poco más adelante hemos conocido a Miriam, en su segundo Camino, que nos ha recomendado una parada extra en una tasca que nos pasábamos de largo. Ahí nos hemos dado cuenta que es mucho más efectivo para los pies de Ramón y Manu el orujo que el Betadine. A partir de este punto (km. 14 aproximadamente) el resto de la etapa ha sido cuesta abajo.

Manu

dilluns, 22 de setembre del 2014

De Arzua a Pedroso

Sotim de casa de la Manuela a les vuit per fer un cafè abans de començar.
Avui anirem fins a Pedroso a vint kms per arribar demà a Santiago.
Deprès de l'acostumat esmorzar abundant a base d'entrepans de truites ens trobem amb un bar molt curiós d'una noia de Baracaldo que va venir aqui fa sis anys i es va quedar. La teulada del bar està completament plena de camisetes del pelegrins que va passant. Nosaltres hem decidit no ser menys i pengem la nostra. És una de les que portàvem el dia que vam començar el camí a França,que un cop firmada per tots queda penjada al sostre.




Allí també trobem al Joan Carles, un noi de Vic, que sis mesos al any deixa catalunya per compartir experiències amb els pelegrins. Viu de fer figures amb filferro.



A les tres arribem a Pedroso on desprès de deixar les maletes a la pensió, anem a dinar.

A al tarda fem un gintonic en una terrassa amb un grup de pelegrines, la majoria de Canàries.





Els personatges del dia:

Ens retrobem amb un grup de sis pelegrines que ja havíem trobat a Puerto Marin. Son quatre canaries una de Barcelona i les altres de Madrid.
La Mayca es el nexe d'unio entre totes elles i despres de sentir parlar molt del camí,van decidir juntar-se per fer-lo. La Mayca pensa que el cami es magic.Creu que  fa que tothom tregui la seva cara més amable provocant que la relacio amb les persones que et vas trobant generi tot un entorn extraordinariament generós.
També hem sorprèn quan amb la seva amiga Yaiza parlen de les seves illes Canàries i la seva història. Ens explica que el nom Yaiza ve del àntics habitants de les illes que quan en temps de Colon van ser colonitzades, van ser esclavitzats i es llençàven desde els acantilats abans de ser capturats. Observo un sentiment de perteneça a la seva terra molt semblant al que tenim catalans i bascos a la nostra.

De melide a Arzua

Sortim a les vuit despres de fer un cafe. Encara trobem les restes de la festa del dia anterior, nit de dissabte. Aquí hi habia un concert i molta gent.
Desprès del dia anterior que vam fer 43 kms, avui ens proposem fer-ne trenta-cinc per arribar fins a Pedroso.

Anem troban algun vei que ens acompanya.


Ens trobe amb la Miriam, una gaditana que ens acompanya una bona estona.



A la una arribem a Arzua despres de quinze kms. Els calculs per arribar a Pedroso no ens donen, i desprès de debatre-ho decidim que ja en tenim prou. El Ramon te el peu molt matxacat i el Manu tambe te alguna ampolla. 
Agafem habitacio al hostal  de la Manuela on li deixem la roba per que ens la renti. Desprès anem a dinar al bar Luis.
Anem a estendre la roba i el Ramon i el Manu van al centre sanitari públic per curar-se els peus.
A la tarda cau una tempesta tremenda. La roba ja la teniam seca.
A les nou disfrutem amb la pallissa de Barça al levante i cap a dormir.

Personatges del dia:

Avui hem conegut a la Miriam. Es el segon any que fa el camí. L'any passat el va fer  desde Sarria fins a Santiago i l'hi va agradar tant que aquest any ha repetit. Explica que destacaria dos coses del que ha experimentat aquests dos anys. La primera és, que tot caminant ha aconseguit apendre a confiar en el seu entorn , desprenent-se de la prevenció i potser desconfiança davant de situacions o persones desconegudes. Ha fet el camí amb un esperit completament obert a tot l'entorn que s'anava trobant, confiant en les persones amb que es creuava i seguint la seva intuicio sense posar-hi  cap mena de prevenció.
La segona es, que quan tot caminant et trobes en alguna dificultat de cansament, dolor etc, no tens altra alternativa que seguir endavat, ja que si et quedes parat en un lloc del camí,rés no pot mIllorar. Per a ella és com una metàfora de la vida, quan davant d'alguna situacio dificil que ens enfonsa i no aconseguim superar, la única sortida que tenim és continuar caminant endavant i deixar-la enrrere, per anar trobant tot el que pas a pas, anirem trobant i continuant caminant.
Quan la vam trobar portava una corona feta de petites braques amb algunes flors lligades. Ens explica que quan tot caminant troba una flor que li agrada es para i l'afegeix a la corona. Aixo la fa estar més atenta al seu present. També fa que les persones que es va trobant li somriguin i li diguin alguna cosa, exactament com vam fer nosaltres.

Eduard Cau

diumenge, 21 de setembre del 2014

Oh! Cebreiro

En primer lugar, justificar el título del Blog, que se me olvidó el otro día. En realidad, y a pesar de lo que pueda parecer, no sobra demasiado tiempo en el Camino para ponerse a escribir. Hoy es la excepción, por circunstancias que explicaré a continuación. O Cebreiro es una de las primeras poblaciones gallegas del Camino y el punto más alto. Además de un pueblo precioso. Es como un mirador de lo que resta del Camino. Da la sensación de que si uno estira un poco el cuello llega a intuir la cercanía de Santiago. De ahí el sentido de la admiración. 
Volviendo al presente y recordando el pasado, la etapa de ayer de Portomarín a Melide, de 40 kilómetros, fue muy dura y dejó secuelas. A pesar de preveerlo, nos sorprendió la cantidad de peregrinos que encontramos durante toda la mañana en el Camino. Una situación que hacia perder la esencia de la peregrinación. Por momentos parecía más una cola un domingo a la playa que un recorrido de recogimiento. Este escenario, curiosamente, cambió radicalmente durante la tarde. Ganamos en intimismo y, animados por la proximidad de Santiago, calculamos mal las fuerzas. Llegamos al destino a las ocho de la tarde seriamente magullados. Dos, tocados de los pies y todos, de la cabeza. El premio fue una generosa cena con pulpo, oreja y vaca. Todo muy gallego..
Esta mañana hemos amanecido animados y con aspiraciones. Sumar 30 kilómetros, llegar a Pedrouzo y quedarnos a una sola etapa de la meta. A mitad de camino, sin embargo, en Arzúa, conscientes de nuestras limitaciones físicas y la dificultad de la empresa, hemos decidido dar por concluida la jornada y reponer fuerzas para los próximos días. De hecho Ramón y Manu han visitado al médico para reponerles los pies. Ha sido la primera vez en los cuatro años de Camino. A veces, ni la experiencia sirve. Hemos aprovechado la tarde para descansar, la lectura y ver el triunfo del Barça. Con los ánimos intactos, estamos deseando que llegue la etapa de mañana para seguir disfrutando del paisaje, la compañía y las experiencias. 

Manu

De Puerto Marin a Melide


Sortim de Puertomarin cap a Melide. Son 43 kms, dos etapes, com a objectiu. La idea es arribar a Santiago el diumenge ,pero aixo suposa fer 90kms en dos dies que es molt caminar.
Penso que ens costa despendrens d'aquesta cultura occidental de sempre anar depressa, fixar objectius, sempre una mica mes......, quan el camino es un magnific lloc per fer just el contrari, es a dir, viure el present sense presses ni objectius i gaudir del cos tot fent cami, dels companys i de la saviesa de tots els pelegrins d'arreu del mon que comparteixen aquesta experiencia amb nosaltres.
Sortim a els vuit per damunt d'aquest magnific pont..



Els paratges son especialmet bonics. Bodcos de castanyers, faix i roures amb una vegetacio exuberant.




Ple de rierols que ens acompanyan tot el cami



Aribem a dinar a Palas de Rey Un restaurant on ens tractan molt be , amb menu casolar


Ens queda encara 19 kms per a la tarda. Trobem molts orreos que s'utilitzaben per assecar el panis.

Tambe passem pes algunes zones amb mes conrreus i granjes de pollastres i porcs.

Entrem a la provincia de La Corunya


Continuament anem passant per petits poblets que ara es veuen una mica mes arreglats que els que trabavam a les muntanyes


Finalment arribem a Melide on tenim reseva a la pensio ........


Personarges del dia.

Avui ens trobem amb la Sue i la Lisa, dos Australianes que venen amb un grup de 35 mes. Van volar fins a Lio i han visitat diversos llocs. El dia onze de setembre eren a Barcelona on hi van passar quatre dies. Els va emocionar la manifestacio.
La Maria Teresa i el Don son una parella de Usa del estat de kansas .Ella es nascuda a Italia pero de molt petita els seus pares van anar aviure a EEUU. Ens explica entre altres que a la seva diocesi van fer una esgresia nova on hi van invertir quatre milions d'euros. A ells, com a bona venedora italiana, li va encarregar de buscar els diners per finançar-la. Va aconsseguir dos milions en donatius !!!!. La resta els hi va deixar la diocesi i els hi aniran tornan.


Segundo dia porto marin melide 
Un dia muy duro, al menos para mi el camino hemos hecho un recorrido,43 km la ruta con algunos tubuganes, nomal para la zona accidentada, del territorio, pero nada es comparable,con el mal gesto hemos tenido los catalanes a los amigos vascos que es , el no parar al ver una bandera del atlethic, 
Cosa que ellos lo tienen sagrado, desde aqui os pedimos perdon,, lo demas se cura el daño a los sentimientos, cuesta mas un abrazo os queremos. 

Ramon cullere  


Hola soy uno de los vascos ha los que se refiere nuestro buen amigo Ramon. Nosotros los euskaldunes nunca podremos molestarnos por lo que comenta  Ramon porque despues de compartir esta esperiencia lo unico que puedo decir es que nunca hubiera pensado que pasar unos dias en el camino pudiera unir a las personas de distintas nacionalidades y ideas pero lo mas importante  es que con este ordenador y con lo torpe que soy para estas cosas quiero decirles a estos amigos que gracias por pasar estos dias con nosotros y que cada uno de nosotros tiene sus cosas buenas y pocas malas. Pero bueno amigos gora gu eta gutarrak luego voy a seguir.

Hola aqui estoy volviendo a escribir unas lineas para contar las pequenas anecdotas que nos han podido pasar en el dia de hoy. Despues de salir a caminar y haber almorzado de p.madre, hemos llegado a Arzua y despues de devatir hemos decidido quedarnos en este pueblo porque, aparte de que no podiamos llegar a nuestro destino,  pensamos que nuestros amigos Ramon y Manu devian  pasar por la consulta medica por sus respectivas heridas de los pies. Bueno volviendo a las bonitas anecdotas de este buen y recomendado camino, tengo que decir que ahora me he dado cuenta que de vez en cuando es bueno parar y reflexionar un poco como me ha enseñado Eduard. Jose maria me enseña tambien a  reflexionar y Ramon en pensar en lo bueno que es la amistad.  Por eso pienso que Manu y Eusebio son unos afortunados de tener estos amigos y compartir esta buena esperiencia con ellos. Buen camino y gracias amigos. Esto es una buena colla.

Eusebio

divendres, 19 de setembre del 2014

Oh! Cebreiro

Después de las dos duras etapas de Markina y Traslascuestas, por fin hoy hemos empezado a andar. Antes, sin embargo, hemos tenido que recorrer más de cuatro horas de coche. Poco antes de las dos de la tarde y tras comprar una capa para Ramón, hemos arrancado de Sarria. Entre la aclimatación, la lluvia, los toboganes, la escasez de comida y las ampollas, los 23 kilómetros del recorrido se nos han hecho más largos de lo esperado. Una vez más, las cervezas de la llegada han ejercido de bálsamo reconstituyente. Además es viernes y los poteos de los vierenes son sagrados para los vascos. Los catalanes empiezan a aprender y a entendernos. Se aplican, pero les cuesta. El recorrido ha sido un continuo sube y baja rodeado de robles. Tal vez por lo extraño de la hora, por la incómoda lluvia o por tratarse de la primera etapa, ésta ha sido hoy poco propicia para las profundas reflexiones a las que anima el Camino. No estamos preocupados por ello. A medida que el cansancio avance nos despertará la inspiración. Entretanto, nos abandonamos a los dulces sueños porque las noches del Camino también son más cortas. 

Manu

De Sarria a Puertomarin

Despres d'un inici una mica mogudet avui toca quatre cents kms de carretera per arribar al punt on ho varem deixar l'any passat, Sarria.
Arribem a les dos de migdia. Ja. tenim ganes de començar a caminar

Els paratges son especialment bonics.



Molta humitat i plens de vegetacio i aigua.


Dinem pel cami en un alberg aprofitant que cau una bona tempesta i ens podem eixugar una mica.

Sorprenen els petits nuclis que ens trobem pel cami. Pagesos i ramaders de pena, com els nostres padrins, gent gran que no han fer altra cosa que treballar.


A les vuit arribem a Puerto Marin. A l'entrada un pont amb una alçada sorprenent i arribem a la plaça on tenim la pensio reservada on trobem un ambient de pelegrins sorprenent.

Personatges del dia:
La Monica i L'Abel , una parella de Lugo que ens vam trobar a la bodega tenen un bar i un restaurant al mateix Lugo. Treballen sis dies a la setmana de les deu a les dos del matinada i estan contens tot i l'enorme esfoç que fan.
La Telma es una holandesa que ens trobem a l'alberg. Fa vuit setmanes que camina( entre 10 i 15 kms diaris)  i pensa arribar dins d'una setmana a Santiago. L'hi explico que que l'Eusebio vol arribar-hi el diumenge ( dos etapes de 45 kms) . Com veieu la diverstitat el la norma entre els peregrins.

Dema a veure fins on arrivem

Eduard cau


En un momento  dado nos ponemos a caminar aunque nuestro fuerte es parar a comer beber y descansar. Hoy un poco nos hemos mojado pues en galicia estamos.
Vascos y catalanes no siempre de acuerdo estamos pero lo arreglamos,es que ellos un poco cabezotas son y quieren la razon.
Mañana esperamos que no llueva asi los animos suben y nos cansamos menos, ahora lo que nos da mas moral es pensar en los nuestros por muy lejos que estemos.

Josep maria

De Markina a traslascuestas

Ens aixequem a les vuit , dutxa i anem a recollir al Manu i l eusebio a Marquina per començar a fer cami.
La idea inicial era anar cap a Sarria que es on varem acabar l'any passat, pero els vascos ens tenen preparada una etapa preliminar molt dura comodreu comprovar.

Parem a esmorzar passat Burgos i poc despres arrivem al alberg. Un petit local a les afores molt humil ple de cucaratxes .......

Per dinar poca cosa....




Nomes aigua per beure.




Nomes hi ha una petita dutxa per tot l alberg....



Be, en resum una jornada per oblidar. Esperem que dema tinguem mes sort.










dijous, 18 de setembre del 2014

Ja a arribat el moment de tornar-hi

Hola amics.
Ha passat un any, ja en teniam ganes. Tots a punt per tornar-hi. Amb els nostres amic euskalduns ho tenim tot preparat per un cop mes, compartir uns dies amb la mateixa ilusio que tenen els nens que surten d'excursio.

Aquest any la travessia consisteix en anar de Sarria fins a santiago i despres segons veiem arriba fis a Finistere. Els nostrs amics del nort ens han preparat alguna sorpresa que no ens volem explicar.
Aixi doncs sortim al mati, un cop hem passat per la bascula per controlar la situacio de partida, direccio a Martina-xemein.

La primera parada la fem a Mollerussa al bar del canal per esmorzar,cal anar preparats.
Sortim  a les onze direccio pamplona on tenim previst dinar.


Com que ens imaginem que el sopar sera molt dur de idim dinar de menu en un restaurant que ens recomana una pamplonica que ens trobem. Dinem i despres decidim anar a fer un gintonic a la placa per fer jna mica de temps.
Reemprenem el cami fins a Martina. Alli ens esperan els nostres amics amb tot a punt per sopa a la sociedad. Nosaltres ja anem preparats amb dos caixes d inedids, un pernil ,una garrafa d oli i una sindria que agafem a ultima hora no se ben be per que.
Portem les xapelas que ens van regalar ells i unes barretines que hem comprat per correspondre.
El sopa com era d esperar esta al nivell que que ens tenen acostumats.


Comencem amb el pernil uns vinitos i depres un sopar lleugeret


E











Despres amb el gintonics ......




trobem un utilitat per la sindria. El tema consisteix en veure qui es capaç de mantindre-la damunt del cap fen equilibri mes temps.

El Xomin tres segons



El manu arriva fins a cinc



El ramon es supera i arriva fins a vuit segons




Els vascos remontan amb l Eusebio que fa la millor marca amb  nou segons.


El tema acaba com no podria ser d altra manera


Finalment fem la foto amb tots els participants de la competicio.


Acabem amb una foto de familia i anem a dormir al costat meteix de la societat a una casa enorme que es de la familia del alberto tota per nosaltres.





Dema toca començar un dia dur de camino!!!!!!
A dormir.